Vzdelávacie oblasti projektu
Finančná gramotnosť
Je to schopnosť využívať poznatky, zručnosti a skúsenosti na efektívne riadenie vlastných finančných zdrojov s cieľom zaistiť celoživotné finančné zabezpečenie seba a svojej domácnosti.
Ciele pre vzdelávanie učiteľov
- Poznať a vedieť aplikovať v praxi jednotlivé témy NŠFG.
- Vedieť sprostredkovať žiakov základné informácie o finančnej gramotnosti pre efektívnejšie riadenie vlastných finančných zdrojov.
- Vedieť sa orientovať v jednotlivých témach finančnej gramotnosti.
- Aktualizovať svoje doterajšie vedomosti a znalosti z oblasti FG o moderné platobné nástroje z oblasti bankového sektora.
- Vedieť vysvetliť žiakom riziká, ktoré sa spájajú s oblasťou FG, predovšetkým investovaním, poistením, nedostatočným sporením a zlými finančnými rozhodnutiami.
- Aplikovať v praxi zážitkové metódy vzdelávania s použitím praktických príkladov.
- Byť schopní zapracovať témy FG do predmetov, ktoré učiteľ aktuálne na škole učí.
Ciele pre vzdelávanie žiakov
- Zvýšiť finančnú gramotnosť žiakov.
- Osvojiť si základné pojmy z oblasti FG.
- Naučiť sa efektívne hospodáriť s osobnými aj rodinnými financiami.
- Vyhľadávať a efektívne využívať finančné služby.
- Plniť svoje finančné záväzky.
- Nájsť, kriticky vyhodnotiť a správne použiť získané informácie.
- Vysvetliť vzťah morálky a peňazí a význam zodpovedného správania sa.
Ekonomická gramotnosť
Je to súbor ekonomicko-právnych poznatkov, vedomostí a zručností, ktoré platia pre konkrétne podnikateľské prostredie, v ktorom jednotlivec ekonomické rozhodnutia uskutočňuje, a to v rozličnom postavení/roly, napr. ako spotrebiteľ, zákazník, výrobca, zamestnanec, zamestnávateľ, obchodník, vlastník, podnikateľ, platca dane, konkurent, investor, zmluvný partner, atď.
Ciele vzdelávania pre učiteľov
- Osvojiť si základné ekonomické pojmy (podnikateľ, ponuka, dopyt, spotrebiteľ, zákazník, výroba, zamestnanec, zamestnávateľ, typy daní a i.).
- Vedieť vysvetliť žiakom základné ekonomické princípy a princípy trhovej ekonomiky.
- Pochopiť aký má trhová ekonomika dopad na jednotlivca a spoločnosť.
- Poznať praktické aplikácie aktuálnych trendov v súčasnom ekonomickom prostredí.
Ciele vzdelávania pre žiakov
- Osvojiť si základné ekonomické pojmy (podnikateľ, ponuka, dopyt, spotrebiteľ, zákazník, výroba, zamestnanec, zamestnávateľ, typy daní a i.).
- Porozumieť v akej ekonomike funguje naša krajina a svet.
- Porozumieť trhovému hospodárstvu, významu tvorby hodnôt s ekonomického pohľadu, obmedzeným zdrojom a základným formám podnikania.
- Pochopiť a vedieť aplikovať v praxi rôzne postavenia/roly, ktoré existujú v ekonomike a podnikateľskom prostredí – spotrebiteľ, zákazník, zamestnanec, zamestnávateľ, obchodník, platca dane, konkurencia, investor a i.
- Pochopiť rolu štáte s ohľadom na ekonomické aspekty a dopad života jednotlivcov a spoločnosti.
Podnikavosť
Ide o schopnosť jedincov premeniť nápady na reálne činy, chopiť sa iniciatívy, niesť zodpovednosť, prijať riziko a dosahovať ciele. Podnikavosťou sa rozumie schopnosť využívať príležitosti a nápady a vytvárať z nich hodnoty pre ostatných. Jej podstatou je tvorivosť, kritické myslenie a riešenie problémov, iniciatíva a vytrvalosť a schopnosť spolupracovať s ostatnými s cieľom plánovať a riadiť projekty, ktoré majú kultúrnu, spoločenskú alebo komerčnú hodnotu.
Ciele vzdelávania pre učiteľov
- Poznať a osvojiť si mäkké zručnosti pre potrebu ich rozvoja u žiakov.
- Poznať a vedieť vysvetliť základné typy podnikania.
- Poznať možnosti rôznych projektov určených na podporu rozvoja podnikania.
- Vedieť aplikovať v praxi princíp tvorby projektov a podnikateľského plánu (biznis model canvas, metóda SMART, SWOT analýza).
- Byť schopný pomôcť žiakom s tvorbou ich vlastného nápadu od prvotnej myšlienky po tvorbu podnikateľského plánu.
- Aplikovať v praxi a rozvíjať u žiakov tvorivosť, kritické myslenie a riešenie problémov.
Ciele vzdelávania pre žiakov
- Osvojiť si mäkké zručnosti.
- Poznať základné typy podnikania a základné princípy fungovania trhovej ekonomiky.
- Byť schopný aktívne vyhľadávať rôzne príležitosti pre rozvoj nápadu a podporu začínajúcich podnikateľov/startupov.
- Vedieť vytvoriť podnikateľský plán s využitím biznis modelu Canvas, metódy SMART a SWOT analýzy.
- Naučiť sa rozvíjať svoje silné stránky a spoluprácu v skupine.
- Osvojiť si zručnosti potrebné pre kritické myslenie a na riešenie problémov.
Zamestnateľnosť
Je to schopnosť nájsť a udržať si kvalitné zamestnanie, ktoré zodpovedá úrovni vzdelania a zručnostiam uchádzača o zamestnanie. Ide aj o schopnosť získať a udržať si prácu, prispôsobiť sa podmienkam trhu práce a neustále rozvíjať svoj osobný a profesijný potenciál. Zručnosti môžeme rozdeliť do troch skupín:
- generické, alebo tzv. prenositeľné zručnosti/kompetencie (napr. tímová práca, komunikačné zručnosti, organizačné zručnosti, plánovanie),
- zručnosti špecifické pre určitý odbor, alebo sektor (napr. zručnosti z oblasti inžinierstva, práva, sociálnej práce)
- osobné charakteristiky (napr. sebadôvera, reziliencia, lojalita, integrita a pod.).
Ciele vzdelávania pre učiteľov
- Podporovať u žiakov dosahovanie stanovených cieľov v oblasti profesijného života a ich nadania a talentu.
- Osvojiť, rozvíjať a podporovať u žiakov sebadôveru, rezilienciu, integritu, tímovú prácu, organizačné a komunikačné zručnosti a plánovanie.
- Vedieť aplikovať v praxi praktické spôsoby vyhľadávania rôznych vhodných pracovných pozícií.
- Ovládať pravidlá a zásady tvorby správneho životopisu.
- Prostredníctvom samostatnej práce na vlastnom projekte podporovať a rozvíjať u žiakov samostatnú prácu, prezentačné a komunikačné zručnosti ako aj aktívne vyhľadávanie a orientáciu v rôznych zdrojoch.
- Rozvíjať a podporovať u žiakov správne morálne a etické hodnoty a princípy fairplay podnikania a zodpovedného správania sa.
Ciele vzdelávania pre žiakov
- Poznať vlastné silné a slabé stránky.
- Vedieť si stanoviť svoje životné ciele.
- Byť schopný akceptovať rozličné názory a prijať aj konštruktívnu kritiku.
- Rozvíjať správne a všeobecne platné morálne a etické hodnoty, príncíp fairplay podnikania a zodpovedného správania sa.
- Pokračovať v nadobúdaní svojich odborných zručností, vzhľadom na typ školy a študijný odbor (v súlade s ŠkVP).
- Aktívne vyhľadávať rôzne pracovné príležitosti a projekty, ktoré podporujú rozvoj rôznych zručnosti potrebných pre prax.