Učiteľ
Ako podporovať aktivity JA Slovensko?
ZatvoriťDobromat
Nakupujete v e-shope? Choďte na to cez dobromat.sk. Podporíte našu činnosť a nič naviac vás to nestojí.
Začať nakupovať
Sponzorstvo
Ak sa vám páči čo robíme, môžete nás priamo podporiť aj vecne, či finančne. Staňte sa našim partnerom.
Viac informácií
Dobrovoľníctvo
Okrem finančnej a vecnej podpory, môžete venovať žiakom a učiteľom našich programov aj svoj čas a skúsenosti.
Viac informácií
Vzdelávacie oblasti projektu
Finančná gramotnosť
Je to schopnosť využívať poznatky, zručnosti a skúsenosti na efektívne riadenie vlastných finančných zdrojov s cieľom zaistiť celoživotné finančné zabezpečenie seba a svojej domácnosti.
Ciele pre vzdelávanie učiteľov
- Poznať a vedieť aplikovať v praxi jednotlivé témy NŠFG.
- Vedieť sprostredkovať žiakov základné informácie o finančnej gramotnosti pre efektívnejšie riadenie vlastných finančných zdrojov.
- Vedieť sa orientovať v jednotlivých témach finančnej gramotnosti.
- Aktualizovať svoje doterajšie vedomosti a znalosti z oblasti FG o moderné platobné nástroje z oblasti bankového sektora.
- Vedieť vysvetliť žiakom riziká, ktoré sa spájajú s oblasťou FG, predovšetkým investovaním, poistením, nedostatočným sporením a zlými finančnými rozhodnutiami.
- Aplikovať v praxi zážitkové metódy vzdelávania s použitím praktických príkladov.
- Byť schopní zapracovať témy FG do predmetov, ktoré učiteľ aktuálne na škole učí.
Ciele pre vzdelávanie žiakov
- Zvýšiť finančnú gramotnosť žiakov.
- Osvojiť si základné pojmy z oblasti FG.
- Naučiť sa efektívne hospodáriť s osobnými aj rodinnými financiami.
- Vyhľadávať a efektívne využívať finančné služby.
- Plniť svoje finančné záväzky.
- Nájsť, kriticky vyhodnotiť a správne použiť získané informácie.
- Vysvetliť vzťah morálky a peňazí a význam zodpovedného správania sa.
Ekonomická gramotnosť
Je to súbor ekonomicko-právnych poznatkov, vedomostí a zručností, ktoré platia pre konkrétne podnikateľské prostredie, v ktorom jednotlivec ekonomické rozhodnutia uskutočňuje, a to v rozličnom postavení/roly, napr. ako spotrebiteľ, zákazník, výrobca, zamestnanec, zamestnávateľ, obchodník, vlastník, podnikateľ, platca dane, konkurent, investor, zmluvný partner, atď.
Ciele vzdelávania pre učiteľov
- Osvojiť si základné ekonomické pojmy (podnikateľ, ponuka, dopyt, spotrebiteľ, zákazník, výroba, zamestnanec, zamestnávateľ, typy daní a i.).
- Vedieť vysvetliť žiakom základné ekonomické princípy a princípy trhovej ekonomiky.
- Pochopiť aký má trhová ekonomika dopad na jednotlivca a spoločnosť.
- Poznať praktické aplikácie aktuálnych trendov v súčasnom ekonomickom prostredí.
Ciele vzdelávania pre žiakov
- Osvojiť si základné ekonomické pojmy (podnikateľ, ponuka, dopyt, spotrebiteľ, zákazník, výroba, zamestnanec, zamestnávateľ, typy daní a i.).
- Porozumieť v akej ekonomike funguje naša krajina a svet.
- Porozumieť trhovému hospodárstvu, významu tvorby hodnôt s ekonomického pohľadu, obmedzeným zdrojom a základným formám podnikania.
- Pochopiť a vedieť aplikovať v praxi rôzne postavenia/roly, ktoré existujú v ekonomike a podnikateľskom prostredí – spotrebiteľ, zákazník, zamestnanec, zamestnávateľ, obchodník, platca dane, konkurencia, investor a i.
- Pochopiť rolu štáte s ohľadom na ekonomické aspekty a dopad života jednotlivcov a spoločnosti.
Podnikavosť
Ide o schopnosť jedincov premeniť nápady na reálne činy, chopiť sa iniciatívy, niesť zodpovednosť, prijať riziko a dosahovať ciele. Podnikavosťou sa rozumie schopnosť využívať príležitosti a nápady a vytvárať z nich hodnoty pre ostatných. Jej podstatou je tvorivosť, kritické myslenie a riešenie problémov, iniciatíva a vytrvalosť a schopnosť spolupracovať s ostatnými s cieľom plánovať a riadiť projekty, ktoré majú kultúrnu, spoločenskú alebo komerčnú hodnotu.
Ciele vzdelávania pre učiteľov
- Poznať a osvojiť si mäkké zručnosti pre potrebu ich rozvoja u žiakov.
- Poznať a vedieť vysvetliť základné typy podnikania.
- Poznať možnosti rôznych projektov určených na podporu rozvoja podnikania.
- Vedieť aplikovať v praxi princíp tvorby projektov a podnikateľského plánu (biznis model canvas, metóda SMART, SWOT analýza).
- Byť schopný pomôcť žiakom s tvorbou ich vlastného nápadu od prvotnej myšlienky po tvorbu podnikateľského plánu.
- Aplikovať v praxi a rozvíjať u žiakov tvorivosť, kritické myslenie a riešenie problémov.
Ciele vzdelávania pre žiakov
- Osvojiť si mäkké zručnosti.
- Poznať základné typy podnikania a základné princípy fungovania trhovej ekonomiky.
- Byť schopný aktívne vyhľadávať rôzne príležitosti pre rozvoj nápadu a podporu začínajúcich podnikateľov/startupov.
- Vedieť vytvoriť podnikateľský plán s využitím biznis modelu Canvas, metódy SMART a SWOT analýzy.
- Naučiť sa rozvíjať svoje silné stránky a spoluprácu v skupine.
- Osvojiť si zručnosti potrebné pre kritické myslenie a na riešenie problémov.
Zamestnateľnosť
Je to schopnosť nájsť a udržať si kvalitné zamestnanie, ktoré zodpovedá úrovni vzdelania a zručnostiam uchádzača o zamestnanie. Ide aj o schopnosť získať a udržať si prácu, prispôsobiť sa podmienkam trhu práce a neustále rozvíjať svoj osobný a profesijný potenciál. Zručnosti môžeme rozdeliť do troch skupín:
- generické, alebo tzv. prenositeľné zručnosti/kompetencie (napr. tímová práca, komunikačné zručnosti, organizačné zručnosti, plánovanie),
- zručnosti špecifické pre určitý odbor, alebo sektor (napr. zručnosti z oblasti inžinierstva, práva, sociálnej práce)
- osobné charakteristiky (napr. sebadôvera, reziliencia, lojalita, integrita a pod.).
Ciele vzdelávania pre učiteľov
- Podporovať u žiakov dosahovanie stanovených cieľov v oblasti profesijného života a ich nadania a talentu.
- Osvojiť, rozvíjať a podporovať u žiakov sebadôveru, rezilienciu, integritu, tímovú prácu, organizačné a komunikačné zručnosti a plánovanie.
- Vedieť aplikovať v praxi praktické spôsoby vyhľadávania rôznych vhodných pracovných pozícií.
- Ovládať pravidlá a zásady tvorby správneho životopisu.
- Prostredníctvom samostatnej práce na vlastnom projekte podporovať a rozvíjať u žiakov samostatnú prácu, prezentačné a komunikačné zručnosti ako aj aktívne vyhľadávanie a orientáciu v rôznych zdrojoch.
- Rozvíjať a podporovať u žiakov správne morálne a etické hodnoty a princípy fairplay podnikania a zodpovedného správania sa.
Ciele vzdelávania pre žiakov
- Poznať vlastné silné a slabé stránky.
- Vedieť si stanoviť svoje životné ciele.
- Byť schopný akceptovať rozličné názory a prijať aj konštruktívnu kritiku.
- Rozvíjať správne a všeobecne platné morálne a etické hodnoty, príncíp fairplay podnikania a zodpovedného správania sa.
- Pokračovať v nadobúdaní svojich odborných zručností, vzhľadom na typ školy a študijný odbor (v súlade s ŠkVP).
- Aktívne vyhľadávať rôzne pracovné príležitosti a projekty, ktoré podporujú rozvoj rôznych zručnosti potrebných pre prax.